FAQ – Våra vanligaste frågor och svar
Här har vi samlat våra vanligaste frågor och svar. Kika gärna på dem för att få hjälp med det du funderar på gällande vår bilförsäkring.
Läs allt om våra självrisker under villkor >>
Så fungerar Paydrive:
I vilka länder gäller min svenska trafikförsäkring?
När du är utomlands med ditt svenskregistrerade fordon täcker den obligatoriska trafikförsäkringen ditt ansvar som förare/ägare för skador som fordonet kan orsaka. Den ger också ersättning till utomståendeför sak- eller personskador enligt skadeståndsrättsliga regler. Ta med dig fordonets försäkringsbrev (hittas på Mitt Paydrive) och registreringsbeviset när du reser utomlands. Det är obligatoriskt i vissa länder. Den gäller automatiskt i följande länder och du behöver inte ha med dig något särskilt försäkringsbevis (grönt kort):
- Andorra
- Belgien
- Bosnien-Hercegovina
- Cypern
- Danmark
- Estland
- Finland
- Irland
- Grekland
- Island
- Italien
- Kroatien
- Lettland
- Liechtenstein
- Luxemburg
- Malta
- Montenegro
- Nederländerna
- Norge
- Polen
- Portugal
- Rumänien
- Schweiz
- Serbien
- Slovakien
- Storbritannien
- Tjeckien
- Tyskland
- Ungern
- Österrike.
I vilka länder behöver jag ha med mig ett grönt kort och hur beställer jag det?
Om du ska besöka något av följande länder, måste du ha med dig ett grönt kort som bevis på att ditt fordon är trafikförsäkrat. Kortet visar att din svenska trafikförsäkring gäller i alla andra länder inom gröna kort-systemet, och de är: Albanien, Azerbajdzan, Belarus, Iran, Marocko, Moldavien, Nordmakedonien, Ryssland, Tunisien, Turkiet och Ukraina.
För att beställa ett grönt kort fyller du i vår fomulär här så ordnar vi det åt dig så snabbt som möljigt. .
Vilken typ av försäkring kan jag teckna hos Paydrive?
Hos oss kan du teckna trafikförsäkring, halvförsäkring eller helförsäkring på din bil. Både privatpersoner och företag (enskild firma och aktiebolag) som har en personbil eller lätt lastbil kan teckna försäkring hos oss.
Har bilen kvar vagnskadegaranti (max 3 år gammal bil) behöver du inte teckna en helförsäkring på bilen.
Vad är Mitt Paydrive?
Mitt Paydrive är din alldeles egna inloggning på vår hemsida där kan där du hittar all information om din försäkring. Du kan bland annat se dina betalningar, följa din körning, anmäla skada och se information om din försäkring.
Vad är en körstil?
Körstilen är vårt sätt att ge dig feedback på din körning. Vi samlar in data från din bilbox eller direkt från din uppkopplade bil. Datan analyseras med hjälp av statistiska metoder och gör att vi kan tilldela dig din personliga körstil. Vi tilldelar dig en av följande körstilar: Supersäker, Säker, Okej, Osäker och Farlig.
Hela 90% av våra kunder har någon av våra säkraste körstilar, Supersäker och Säker, och det visar sig också i priset. Det betyder att du kan påverka hur mycket du betalar. Följ din egen körstil i Mitt Paydrive och Paydrive Sense-appen. Se körstilen som ett sätt att tävla med dig själv - ju säkrare du kör desto bättre är det för dig, trafiksäkerheten och vår planet!Vad gör jag om det inträffar en skada?
Kontakta vår skadeavdelning snarast möjligt via mail eller telefon. Stöld och skadegörelse samt olycka med vilt och tamdjur ska polisanmälas. Alla kostnader du vill ha ersättning för ska godkännas i förväg av oss på Paydrive.
Hur avslutar jag min försäkring?
Sålt bilen
Om du säljer bilen så behöver du bara anmäla ägarbytet till Transportstyrelsen så får vi informationen automatiskt och sköter resten. Du behöver inte kontakta oss utan får en bekräftelse när vi mottagit informationen från Transportstyrelsen inom 7 dagar från det att du gjort din anmälan.
Av- och påställning
Detsamma gäller om du ställer av eller på en bil som du har försäkrat hos oss. Gör anmälan till Transportstyrelsen så får vi informationen automatiskt och sköter resten.
Avslut
Vill du avsluta försäkringen hos oss går det bra att säga upp den närsomhelst och då löper den till försäkringsperiodens slut. Enklast gör du det skriftligen genom att skicka ett säkert meddelande via Mitt Paydrive. Du kan också ringa oss på 08-411 02 00 så hjälper vi dig.
Tänk på att du måste ha en ny försäkring klar när försäkringsperioden hos oss löper ut. Annars kommer du få en daglig straffavgift från Trafikförsäkringsföreningen på 180 kr. Har man inte en ny försäkring vid avslutsdatumet förnyas försäkringen automatiskt med 12 månader.
Trafikförsäkringsföreningens avgiftstabell
Bilboxen ska returneras
Bilboxen ska returneras när försäkringen avslutas. Vi skickar hem ett returkuvert till dig så du kan returnera bilboxen till oss, utan extra kostnad.
Padrives tag och datadelning:
Vad är en Paydrive tag?
En tag är en liten dosa som kopplas klistras upp bakom backspegeln. Med hjälp av sensorerna i telefonen kan en tag läsa av bilens rörelser, hastighet och positioner. Utvärderingen av dessa ger en indikation om hur bilen framförs och ligger till grund för prisjusteringen på försäkringen.
För ytterligare information om vår tag, tryck här.
Hur installerar jag min tag?
Riv av skyddsplasten på baksidan av din tag. Klistra sedan upp den bakom backspegeln.
För ytterligare information gå till vår installationssida genom att trycka här.
Hur används min data?
Datan som du delar med oss är din egen och används endast för att kunna ge dig en rättvisare premie.
Vi skyddar din data med bästa tänkbara IT-säkerhetslösningar. Vi delar den inte med någon annan om du inte uttryckligen ber oss göra det.
Prissättning, fakturering och betalning:
Hur räknas mitt pris fram?
Vi använder idag ett stort antal variabler när vi beräknar ditt pris. De är kopplade till dig som försäkringstagare, din bil och hur du använder bilen. Vi har analyserat miljontals körda mil sedan vi startade 2016 och har därför störst erfarenhet av milbaserad försäkring i Norden.
Ditt pris är uppdelat i en fast och en rörlig del, där den rörliga delen baseras på antal mil du kör varje månad. Den fasta delen är till för att täcka risken för din bil när du inte kör den.
Du hittar dina mil- och dygnspriser i Mitt Paydrive och i Paydrive Sense-appen, samt på ditt försäkringsbrev.
Varför är beloppet på mina fakturor olika varje månad?
Eftersom du betalar för antal körda mil varje månad kan ditt pris komma att variera månad för månad. Vissa månader kör du fler mil, medan du andra månader låter bilen stå i större utsträckning.
Du betalar också det fasta dygnspriset för antal dagar i månaden. Har månaden 31 dagar blir det fasta delen något högre än om månaden har 30 dagar.
Hur betalar jag min försäkring?
När du tecknar försäkringen på vår hemsida registrerar du ditt betalkort som vi sedan drar pengar från. Du betalar försäkringen månadsvis i förskott.
En månadsfaktura skapas den första varje månad och vi drar det fakturerade beloppet från kortet du registrerat några dagar senare.
Försäkringsbrev och förnyelse:
Vad innehåller mitt försäkringsbrev?
I ditt försäkringsbrev framgår vilken bil och person som försäkringen gäller för. Du kan se vad som ingår i försäkringen, vilken omfattning du har, dina självrisker och dina gällande priser.
Var hittar jag de gällande villkoren för min försäkring?
Här hittar du våra fullständiga försäkringsvillkor.
När börjar priserna på försäkringsbrevet gälla?
Priserna börjar gälla när din nya försäkringsperiod startar. På ditt nya försäkringsbrev ser du vilken försäkringsperiod priserna avser.
Jag har fått ett nytt försäkringsbrev – varför?
Vi tillämpar 12 månaders försäkringsperiod där dina dygns- och milpriser är låsta i 3 månader. Inför att din nya försäkringsperiod börjar får du ett nytt försäkringsbrev som gäller din kommande period.
Var hittar jag mitt gamla försäkringsbrev?
Du hittar dina gamla försäkringsbrev när du loggar in på Mitt Paydrive. Finns inte ditt gamla försäkringsbrev där bör du hitta det i din mailinkorg. Du kan också se dina nuvarande dygns- och milpriser i Mitt Paydrive.
Varför har priserna förändrats sedan min tidigare period?
Anledningen till att ditt dygns- och milpris har förändrats beror på att vi i våra analyser konstaterat att vi behöver justera ditt pris i förhållande till din riskprofil.
Vi använder oss av över 40 olika faktorer när vi räknar ut våra priser, vilket medför att vi kan göra grundliga analyser av våra prisnivåer i relation till risker. Vi är ledande inom dataanalys av försäkringsrisker i Sverige och våra analyser medför att vi kan tilldela dig ditt personliga pris.
Då vi samlar in kördata från din bilbox eller direkt från din uppkopplade bil kan ditt pris även ha justerats beroende på hur du använt bilen - allt för att du ska få en rättvis premie. De allra flesta av våra kunder kör säkert och det visar sig också i priset.
Tilläggsförsäkringar:
Pluspaket 119 kr/mån
Kan endast tecknas för halv- eller helförsäkring.
Pluspaketet innehåller:
Assistans & självriskreducering:
- Assistansförsäkring med 3 dagars hyrbil
- Djurkollision
- Skadegörelse
- Parkeringsskada
- Hyrbil, max 60 dagar
Trafikolycksfall
Självriskreducering & assistans 69 kr/mån
Kan endast tecknas för halv- eller helförsäkring.
Innefattar följande:
Assistansförsäkring med 3 dagars hyrbil: Gäller för bärgning till av PRotector anvisad verkstad om bilen är yngre än 17 år, reparation på plats, däckbyte vid punktering, transport av drivmedel & låsöppning.
Djurkollision: Försäkringen reducerar erlagd självrisk vid kollision med djur.
Skadegörelse: Försäkringen reducerar erlagd självrisk vid uppsåtlig skadegörelse av tredje man.
Parkeringsskada: Försäkringen ersätter den självrisk som tas ut av Trafikförsäkringsföreningen då din bil skadats av okänt trafikförsäkringspliktigt fordon.
Hyrbil & trafikolycksfallsförsäkring 89 kr/mån
Du kan få ersättning för hyrbil när det försäkrade fordonet inte kan användas i samband med ersättningsbar brandskada, glasruteskada, stöldskada, allriskskada, vagnskada eller maskinskada (detta gäller även om gränserna för maskinskademomentet passerats eller om vagnskadeförsäkring inte ingår).
Ersättning lämnas antingen för kostnad för hyrbil eller med kontant ersättning. Oavsett var skadan inträffat lämnas ersättning för högst 60 dagar.
